Iconen

Iconen

Iconen

Iconen in de belangstelling

 

De belangstelling voor Oost-Europese iconen, houten panelen met afbeeldingen van heiligen of kerkelijke feesten, heeft ook in Nederland sinds de 60er jaren van de 20e eeuw een hoge vlucht genomen. Iconenexposities trekken opmerkelijk veel bezoekers en de handel in deze ‘gewijde afbeeldingen’ bloeit niet alleen aan de kusten van Griekenland of op de toeristische markten in Moskou. In menige Nederlandse huiskamer vindt men een afbeelding van bijvoorbeeld de Moeder Gods.

Dat is wel eens anders geweest. De door roetaanslag veelal zwart geworden, heilige iconen oogden somber, en de door de icoonschilders strikt gevolgde, theologisch gefundeerde voorschriften van de kerk ten aanzien van heilige afbeeldingen werden niet begrepen: iconen waren saai en niet van dit leven. Restauraties brachten onverwacht heldere kleuren naar voren; met de groeiende belangstelling voor Oost- en Zuidoost-Europa en de orthodoxie groeide ook het begrip voor de gewijde beelden en begon men de ‘abstracties’ beter te duiden.

Door een schenking kwam de A.A. Brediusstichting in het bezit van een grote verzameling afbeeldingen van iconen en andere heilige voorwerpen, voornamelijk in Nederlands bezit. Het gaat niet alleen om afbeeldingen van iconen uit de bloeitijd van de icoonschilderkunst (traditioneel gedateerd van de 13e tot en met de 16e eeuw) maar vooral om iconen uit de lange periode daarna. Dat er zich ook toen vele ontwikkelingen voltrokken in stijl, kleurgebruik en thematiek maken de vele gedigitaliseerde foto’s en dia’s, gepubliceerd op deze site zichtbaar.

More Catalogus Ikonen

Catalogus Ikonen